Steeds meer horecaondernemers zien meerwaarde in slim gebruik van data. Het volstaat niet meer om alleen te focussen op intuïtie en ervaring. Dankzij kwantitatieve inzichten en voorspellende data-analyse kun je je service perfectioneren, gastbeleving verbeteren en winst maximaliseren. Maar hoe maak je succesvol werk van big data?
Veranderende verwachtingen, overheidsmaatregelen, personeelstekort, stijgende kosten, oprukkende concurrentie. Enkele factoren waarvan de horecaondernemer van vandaag een benauwd gevoel kan krijgen. Als restauranthouders, cafébaas of snackbareigenaar ben je genoodzaakt continu bij te schaven. Door digitalisering is op de bonnefooi op zoek gaan naar een restaurant is er niet meer bij, tegenwoordig fungeert de smartphone als kompas. Wil je een onderscheidende propositie neerzetten en de grip op de consument niet kwijtraken, dan moet je keuzes maken op basis van feiten - oftewel datadriven worden. Grotere bedrijven doen er inmiddels hun voordeel mee, maar ook kleinere ondernemers kunnen veel leren van het gedrag van de massa.
Bij het gebruik van big data gaat het om het combineren van grote hoeveelheden gegevens om meer inzicht te krijgen in klantgedrag. Je zet data (getallen) om in informatie (inzicht). Jíj als horeca-ondernemer weet op basis van intuïtie en ervaring wat de invloed kan zijn van weersomstandigheden of welke gerechten het in verschillende seizoen goed doen. De juiste informatie zorgt daarentegen voor de juiste onderbouwing en stelt je in staat de processen in je zaak strakker te organiseren. En dát vertaalt zich naar meer efficiëntie en dus kostenbesparing.
Datagebruik in de horeca is dus gebaseerd op alledaagse vragen om je serviceniveau effectief te beteren. Weet je wat de meest populaire gerechten zijn? Weet je hoe vaak een dessert wordt besteld? Weet je een half jaar na het bezoek van de gast nog dat deze een notenallergie had? Met de antwoorden op die vragen trek (en behoud) je gasten aan én creëer je een betere gastbeleving.
Het voordeel van 2021: er is meer inzicht in klantgedrag dan ooit! Iedereen heeft een smartphone die continu signalen uitzend. Gasten reserveren online, laten reviews achter en gebruiken social media. In je kassasysteem bouw je arsenaal op aan verkoopcijfers rondom reserveringen en bestellingen - een goudmijn aan managementinformatie. De combinatie van deze data-sporen zijn waardevol voor jou als horecaondernemer. Hoe completer de gastprofielen – wie komt er in je zaak, wanneer en wat wordt besteld -, hoe meer je je service op scherp zit en hoe beter de perceptie die de gast herkend en erkent.
Door gasten en het gedrag (denk aan locatie, frequentie, dagdeel, favoriete gerechten) op te delen in profielen kun je zeer gerichte promoties en acties maken. Analyseer je de informatie in uitgavenpatronen dan kun je inspelen op persoonlijke voorkeuren. Kleine inspanningen – zoals een extra contactmoment of upselling - kan de gast al verrassen. En dat stimuleert herhaalbezoeken!
Niet alleen op het vlak van klantenbinding is data waardevol, ook voor je interne bedrijfsprocessen. Het is de kunst om geld dat gasten besteden niet te verspillen door een ondoelmatige inzet van logistieke processen zoals ingrediënten ter behoeve van je menukaart (menu engineering). Je moet een balans vinden tussen nieuwe gerechten en favorieten waarvoor je gasten terugkomen. Op welke dagen en bij welke weersomstandigheden moeten welke gerechten en drankjes beschikbaar zijn? Welke productgroepen en gerechten zijn de hardlopers? Welke hebben de meeste marge en creëren de meeste omzet?
Ontdek je trends, dan kun je directe acties ondernemen. Zijn hamburgers bijvoorbeeld populair, dan kun je meer extra’s toevoegen (upselling) en ze door middel van een meal-deal boosten op je socials (social selling). Dankzij data optimaliseer je je horecaonderneming op basis van data in plaats van onderbuikgevoel.
Personeel blijft één van de grootste kopzorgen in de horeca. Hoe houd je de kosten laag? Jouw medewerkers zijn de belangrijkste schakel tussen je gasten en je horecazaak. Zij communiceren 1-op-1 met de gast en zorgen voor een gepersonaliseerde service. Weet je door omzetrapporten wat de gemiddelde besteding per shift is? Hoeveel upsell-items je medewerkers op een dag verkopen? En hoe ze ten opzichte van elkaar presteren? Data helpt vragen als ‘Hoeveel medewerkers moeten er op specifieke dagen of dagdelen zijn om je gasten te bedienen?’ gemakkelijker beantwoorden. Door de optimale inzet van personeel kun je zowel personeelskosten besparen als meer omzet (minder wachttijd, hogere gemiddelde orderwaarde) genereren.
Dit artikel beschrijft slechts het topje van de ijsberg. Enkel data verzamelen is niet genoeg. Datadriven horeca vraagt om een andere manier van werken. Voorwaarde is wel dat je weet hoe je cijfers kunt vertalen. Data moet omgezet worden naar informatie, die juist geanalyseerd moet worden om er gerichte acties aan te hangen. De business intelligence tool booq BI helpt je om data in grafieken, staafdiagrammen en trendlijnen te visualiseren zodat je begrijpelijk inzichten heb. Pas dan gebruik je data om snelle veranderingen teweeg te brengen en inefficiënties weg te nemen.
Wil jij je bedrijf toekomstbestendig maken?
Leer gebruik te maken van data-inzichten.
Ontdek booq BI >